Silikatowe farby do wnętrz w nowej nawie kościelnej.
Lokalizacja Dorf 1, 39025 Plaus, Włochy
Inwestor Gmina Plaus
Architekci i projektanci Dr. ARCHITEKT ERWIN GERSTGRASSER, Naturns, Włochy
Wykonanie Erwin Gögele, Rabland; Bonedil S.R.L., Dorf Tirol, Włochy
Kościół St. Ulrich w Plaus z dzwonnicą w stylu romańskim i gotycką nawą ma ogromny wpływ na krajobraz wsi. Jednakże ze względu na przyrost ludności w gminie, której liczba podwoiła się w ciągu ostatnich trzydziestu lat, kościół z XV w. nie dysponował wystarczającą ilością miejsca. Po długich rozważaniach budowy nowego kościoła, w ramach zorganizowanego w 2013 r. przetargu zaplanowano rozbudowę: projekt zachwyca tym, że stary kościół im. Św. Ulricha i nowo wybudowany kościół im. Św. Moniki wraz z rozszerzonym cmentarzem tworzą spójny kompleks. Sufity i ściany nowego wnętrza zostały pokryte w systemie silikatowym firmy Brillux. Spełnia on zarówno wysokie wymagania techniczne, jak i akustyczne, zapewniając jednocześnie wykończenia o estetycznym wyglądzie. W obecnych czasach nowe kościoły są budowane niezwykle rzadko. Po kilku podejściach w 2013 r. w ramach plebiscytu ostatecznie podjęto decyzję o realizacji projektu autorstwa architekta z miejscowości Naturns, dr. Erwina Gerstgrassera, a tym samym o rozbudowie budynku. W ramach zorganizowanego później referendum dwie trzecie mieszkańców zagłosowało na realizację projektu. W 2017 r. miało miejsce uroczyste otwarcie nowego kościoła im. Św. Moniki przez biskupa diecezji.
Precedensowa jest nie tylko budowa nowego kościoła, ale również patronat św. Moniki, opiekunki kobiet i matek – w Tyrolu Południowym jest to jedyny kościół pod tym wezwaniem. Prosta geometrycznie podstawa nowej nawy kościelnej oferuje teraz 150 miejsc siedzących. Ołtarz i empora dla chóru zostały podwyższone o dwa stopnie, ołtarz jest oświetlony światłem dziennym. Wnętrze zostało utrzymane w prostej stylistyce, ale z zachowaniem najwyższej jakości. Podłogę zdobi marmurowy szary kamień naturalny. Ołtarz i kazalnica zostały wykonane z białego marmuru lub marmuru i drewna. Drewno wykorzystane w ławkach i drzwiach stanowi ciepłe akcenty kolorystyczne i harmonijnie współgra z czerwonawym odcieniem brązu podłogi z kamienia naturalnego. Oświetlenie nadaje pomieszczeniom wyjątkowego nastroju: przez naświetla dachowe do wnętrza kościoła zawsze dociera światło dzienne. Dodatkowo architekci zintegrowali w płaski dach przeszkloną kopułę. Aby wzmocnić symbolikę spoglądania w niebo, kopuła otrzymała złotą obwódkę. W połączeniu z naświetlami pasmowymi powstaje wrażenie, że sufit unosi się w powietrzu. Do kopuły nawiązuje ponadto umieszczony na ścianie ołtarza, szklany krzyż zaprojektowany przez artystkę z Plaus Evelyn Kuppelwieser, wykonany w kolorach złotożółtym, pomarańczowym, czerwonym i niebieskim, połączonymi gradientem.
Dodatkowo przyciemniane lampy LED umożliwiają ukierunkowane oświetlenie ścian. Lampy sufitowe nadają wnętrzu odświętnego charakteru. Aranżacje koncentrowały się przede wszystkim na akustyce, aby wierni jak najlepiej rozumieli kazania wygłaszane z ambony. Opracowane ściany i sufity akustyczne stawiały wysokie wymagania techniczne dla powłok. Dodatkowo zamierzano nadać im wysokiej jakości głęboko matowy wygląd.